Friday, November 28, 2008

cik Betty & Dora The Explorer

Hola!!

nenek cik Betty slalu kata muka dia ngan gaya rambutnya ni sama ngn Dora the Explorer.. yeke sama??



sama ke? huhu!!


Dora, watak utama cerita ini, adalah seorang gadis kecil yang baik hati dan gemar menjelajah. Dia selalu ditemani oleh Boots, seekor monyet. Mereka berdua menjelajah untuk membantu seorang teman atau mencari sesuatu yang mereka perlukan. Arah penjelajahan mereka biasanya dibimbing oleh peta yang disimpan di dalam beg sandang milik Dora. Selain peta, di dalam beg sandang Dora juga terdapat berbagai benda yang diperlukan dalam penjelajahan mereka. Sepanjang perjalanan mereka akan dibantu oleh beberapa teman yang akan membantu, seperti keluarga dan saudara Dora, juga binatang-binatang, tumbuhan, atau benda yang boleh bercakap lainnya. Satu-satunya yang sering menganggu perjalanan mereka adalah Swiper, seekor serigala. Ia suka mencuri barang-barang yang diperlukan dalam perjalanan.

Dalam penjelajahannya, Dora banyak mengajak penonton untuk "turut" membantunya, seperti mengajak kanak-kanak yang menjadi penontonnya untuk menjawab pertanyaan Dora, membantu mengira, memilih jalan atau benda yang mereka perlukan dari beberapa alternatif pilihan, mencari benda yang tersembunyi, atau memperingatkan bila Swiper berada berdekatan mereka. Setiap pilihan akan dibantu dengan anak panah (arrow) menyerupai penunjuk tetikus dalam komputer, sehingga penonton seolah² boleh melakukan pilihan atau menunjuk sesuatu.

Di ahir perjalanan, ketika tujuan mereka sudah tercapai, Dora biasanya merayakan kejayaan dengan menyanyikan lagu berjaya. Dora pun akan menanyakan pada penonton bahagian mana dari perjalanannya yang paling disukai.

(edited from Wikipedia in Bahasa Melayu Indonesia) hahahaha!!

No comments: